Jídlo, paleo a sport, Moleskine

Proč mám radši Babicu než Itala

21/02/2011

Úplně jednoduchá věc. Všichni jsou zaujatí proti Babicoj, úplně hrozně, protože občas řekne blbost podobnou třeba když nemáme houby, dáme tam žampiony, když nemáme ani ty, nedáme tam nic. Jenže víte, ono to takhle v kuchyni opravdu je. Teda pokud vaříte běžně jako manželka od rodiny. Samozřejmě, že slečna či mladík vařící jednou za čas, chtíc potěšit blízkého bude mít radši Itala, neboť si stihne nakoupit sýr grana padano, piniové oříšky, mušle a chobotnice a cosi ála cosi. Ale když doma máte dva chlapy (on stačí jeden) tak se vám nejednou za život stane, že něco vaříte a najednou nemáte jednu ze základních surovin, ani to nevíte. Opravdu tam dám něco jinýho a vlastně to předělám na úplně něco jinýho, a tohle se stane každýmu, kdo běžně, normálně doma vaří. A finančně si velká průměrná část obyvatelstva nemůže taky pořád kupovat dražší věci na vaření. On jenom EXTRA VIRGIN OLIVOVÝ OLEJ ve vysoký kvalitě je docela pecka, kdybyste ho měli používat běžně.

Povím vám, jednou jsem podle Itala dělala špagety Carbonara. Víte, kde jsem sehnala ten debilní parmezán? Až v TESCU v Hradci Králové. O tom speciálním „salámu“ ani nemluvě, ahoj anglická slanino, jak se máš?

Panebože, já tady samozřejmě nikoho nepomlouvám, jednou za dva měsíce ráda seženu speciální běžně na vesnici neprodejný věci a zkusím pohostit někoho specialitou, třeba italskou, ale převážná většina Čechů prostě doma vaří jako Babica, chlapi si radši dají vepřo, knedlo zelo než Insalata di granchio reale, na to vám sere pes, a věřte mi, že když nemáte zelí, tak máte špenát a když nemáte špenát, tak se to dá sežrat taky. Ledaže byste byli děsně nóbl (i takoví jsou, já vím, mluvím o průměrných českých rodinách).

Ale ta zaujatost proti nějakýmu Babicoj a vyzdvihování Itala, to už je lehce trapný, ale to poznáte, až budete mamky s průměrným platem. Pokud budete bydlet ve velkým městě, budete to mít všechno snadnější o něco, ale věřte, že se v kuchyni stávají situace, se kterými nepočítáte. V tý televizi, ať už to je Babica nebo Ital, jim nikdy nedojde plyn ani jim nevypne elektrika a taky nikdy nic nespálej a nikdy jim tam neukápne víc octa, oleje a nikdy to nepřesolej. Protože klapka a natočej to všechno od znova, ale vy si budete muset pak poradit úplně jinak ;)

Sice asi zůstanu zcela nepochopena, ale vím o čem mluvím.

You Might Also Like

26 komentářů

  • Reply Adelka 21/02/2011 at 01:24

    jednou jsem zkousela varit podle itala a vazne se to nedalo zrat! delala jsem to uplne presne a pak jsme meli na veceri nakonec chleba se sunkou.
    Babica podle me dela obcas fajn veci, rychly a jednoduchy. Ty jeho nahrazky mi nekdy vadi, ale ve vetsine pripadu to uvitam, protoze se dozvim, co cim jde nahradit (ve vetsine pripadu je nahrazka levna varianta, coz je pro me jako pro pracujiciho studenta vyhra)
    Jen proste Babicu nemam rada, protoze se mi zda, ze je to hroznej primitiv :D
    ale kazdopadne preferuju Babicu pred Italem, to jo.

  • Reply mary 21/02/2011 at 08:26

    ja si myslím že máš pravdu, aj ked najprv som si myslela, že sú to nejakí hokejisti, až potom mi došlo kto je Ital XDDDD

  • Reply marilyn 21/02/2011 at 09:19

    máš naprostou pravdu, ačkoliv teda já nekoukam ani na babicu ani na itala…já vařim buď podle sebe, nebo podle tebe XDDDD

  • Reply Jane 21/02/2011 at 09:48

    ja na to teda nekoukam, ale popsala jsi to dobre. souhlas.

  • Reply Daniellla 21/02/2011 at 11:18

    Ja si myslim, ze mas castecne pravdu. Pokud chce clovek varit podle Itala, tak by mel bydlet v Praze nebo Brne. A to nejenom kvuli prijmum, ale i dostupnosti potravin. Ale zase na druhou stranu, vareni podle Babici, kde pridas do vseho sojovou omacku nebo kecup….to neni to prave orechove. A nejvic me dostala Ratatouille delana na jedne panvince a jeho zduvodneni proc… :)))

  • Reply p. 21/02/2011 at 12:18

    ja Babicu nemam rada hlavne proto, ze kurvi jidla, ktery jsou proste jasne dany – lasagne jsou lasagne a tak tam kurva necpu zeli, copak nejakej Talian videl v zivote kysely zeli? v lasagnich? no wtf?! v bejvaly praci jsem horko tezko rozdejchala lososovy lasagne s brokolici, ale furt lepsi nez se zelim…

    druhej recept vcera zas bylo kure na pivu, jablkach a jeste nacpany tvaruzkama – to uz mi taky proste prijde prekombinovany :(

    nerikam, ze jeho recepty jsou spatny, ale obcas uz je to proste moc a kvuli temhle vecem z nej maj lidi srandu

  • Reply ifčíča 21/02/2011 at 13:58

    mě ale nepřijde, že vaří levně, spíš naopak.. tolik sraček do toho cpe, že by se můj Crohn nad tím rozplakal a ve výsledku to jídlo vyjde dráž…

    Itala nesleduju, tak nevim… já fandím Zdendovi, ten z pár ingrediencí vykouzlí něco tak úžasnýho, že mi tečou sliny + má charisma.

    Babica na mě působí, že ho vytáhli někde z hospody, jak vychlastanej hulvát, kterej vaří hůř jak moje mamka… ok, když si takhle vaří lidi doma, tak nic proti (já jím taky obyčejný věci), ale nelezu s tím do televize a nevydávám se za super kuchaře.

  • Reply johanka 21/02/2011 at 14:01

    dost dobre napsane hele. me osobne sice babica nebavi, protoze kdyz uz chci varit neco podle televize nebo tak a nestaci mi na to normalni psany recept, tak to vetsinou je neco specialniho, co radsi uvarim podle itala a sezenu si ty suroviny. ale mas pravdu. a prehani se to.

  • Reply skalainova 21/02/2011 at 16:40

    Ja je vubec neznam, ja varim podle blogu a kucharky plne receptu za malo xD

  • Reply ceder 21/02/2011 at 17:00

    no on se hlavně extra virgin nepoužívá na vaření že jo..

    ale obhajovat babicu tím, že jsem taky průměrná mamka.. co vlastně na to říct..

    a pak mi jako nejde do hlavy to, že teda nemám doma jednu surovinu, takže si jako zapnu babicu a zrovna se budou hodit ty ostatní suroviny..jo vlastně jo

  • Reply Sisi 21/02/2011 at 18:55

    Babica je nejlepší!!!! Tak to jsem ráda, že nejsem dama :D protože každej na něj fakt nadává (přitom ho maj rádi, kecaj) :DD Babica je dobrej a taky občas podle něj něco vařim

  • Reply Sisi 21/02/2011 at 18:56

    pardon, mám tam překlep :-O že nejsem *sama a né dama :D

  • Reply R. 21/02/2011 at 19:35

    Já teda moc nevim, Babicu jsem viděla tak deset minut a na víc jsem neměla nervy. Na Itala ráda koukám, je to balada :) neřikám, že bych podle jednoho z nich vařila ( i když mamina podle Itala kouzlí italské rizoto a je to největší mňamka a díky Italovi u nás v lednici vždy nejdete parmazán, ňam …) když chci vařit specialitku, tak si nato nakoupim a né že dám do lasagní kyselé zelí :D :D to je radši neudělám prostě … když nemám ingredience, tak udělám třeba radši krupicovou kaši nebo něco :D to mi připomíná, že u přítele v práci (nemocniční kuchyně :P) dělaji paellu s klobásou, WTF !!!! to je taky česká specialita, rvát do všeho uzeninu. Takže abych to shrnula :D uvařim to na co doma mám suroviny a né že budu nahrazovat :)

  • Reply ifčíča 21/02/2011 at 19:40

    a to já chápu i to nahrazování potravin, ale ne s tím lézt do TV a mít vlastní pořad..
    my taky doma vaříme levně, ale než si do kuřete rvát tvarůžky (který jinak miluju) + pivo + jablka + med a jako příloha špenát ze smetanou, tak si radši udělám obyčejnou bramborovou kaši a normální kuře a vím, že budu aspoň trávit dobře :D

  • Reply Natalia Peréz 21/02/2011 at 19:46

    @ ALL všem díky a názory, abyste chápali líp, já jsem podle Babici v životě nic nevařila, ani nehodlám, jde o princip vyzdvihování Itala + o to, že jednou budete mít třeba děti a oni Vám řeknou, mamko, já bych si dal špagety. A vy budete česky improvizovat s kečupem a s párkama třeba, prostě co doma najdete…

    člověk přichází na nový chutě pořád, jinak by nikdy nevznikly určitý jídla. Někoho muselo napadnout smíchat celer, mrkev a petržel, aby byla svíčková a někoho salám, vajíčko a okurka a hořtice, aby byla znojemská :)

  • Reply Eva Liliana 21/02/2011 at 21:18

    Já jsem včera náhodou viděla Babicův pořad a zvedl se mi kufr… Itala jsem neviděla nikdy. Ale tvoje argumenty dávají smysl..

  • Reply ifčíča 21/02/2011 at 21:32

    jj, je jasný že když budu mít 3 děti, bezednýho manžela a podprůměrný plat, tak těžko denně budu servírovat steaky z pravý svíčkový, používat parmezán a tak… to pak koupím 30% eidam ve slevě, kus uzeniny a ták.
    já to chápu. jen je mi Babica prostě protivnej a přijde mi mimo :-))

  • Reply ašuová 21/02/2011 at 21:38

    tohles napsala fakt dobře jakože! natalie for president:)

  • Reply fabienne 21/02/2011 at 21:51

    „když nemáte zelí, tak máte špenát a když nemáte špenát, tak se to dá sežrat taky“ je naprosto geniální věta a asi ji vyryju v kuchyni do stolu :D

  • Reply Lou 21/02/2011 at 22:51

    U nás se teda vaří spíš jak u Itala, ale my nejsme průměrná česká rodina, protože jídlo je u nás, ne aby se člověk najel, ale aby si pochutnal. Takže když jede táta pracovně do Itálie, Nemecka či Francie vozí jak vůl od anýzovýho chleba přes klobásy a šunky až po smetanu. Itala jsem viděla asi 3x a nemůžu vystát tu jeho nečeštinu, Babicu jsem hned vypla, ale to proto, že vypadá a mluví, jak zlitej! Ale je fakt, že vaření je i o tom to umět zachránit. Jako posledně, když u čočkovky zapomněla, že jsem tam ten ocet už dávala. Hnus fialovej :D

  • Reply pól 23/02/2011 at 12:14

    každej asi někdy vaří ve stylu „co je doma, z toho bude oběd“ a někdy si dopřeje něco lepšího… jasný, že lidi na úrovni Babici vařej jako Babica, nadlidi jako Ital vařej jako Ital. kde si narážíš na vyzdvihování Manu? srovnávat tyhle dva, to je jako srovnávat Agátu a Herzigovou na mole nebo nevim ;D každopádně Babica je hrozně nesympatickej človek a svým buranským chováním irituje asi většinu svých odpůrců. v tom to asi bude a proto mám taky radši Itala a taky proto, že mám rád špagety, pizzu a tak :) ale ty vaříš stejně líp :D

  • Reply Barb 23/02/2011 at 18:43

    +1 Pól

  • Reply Keiko 23/02/2011 at 21:58

    To co píšeš dává smysl, ale já si myslím že ten odpor k Babicovi je postavený na jiném principu: ano, každý (nebo skoro každý) doma vaří tak nějak podomácky a levněji, když něco nemá tak tam dá něco jiného.. ale právě protože to každý běžně dělá, proč by to mělo běžet v televizi? Ital je (zřejmě, na tyhle pořady se moc nedívám) pořad který může lidem rozšířit obzory a naučit je nějaké „lepší“/autentické recepty, které si pak někdo může udělat na nedělní oběd. Ale proč se dívat na Babicu, který vaří tak jako my všichni doma? Osobně by mě zajímalo spíš něco zvláštního než to, jak si podomácku uvařit nějakou počeštěninu asijského jídla, to si to stejně udělám jako všední jídlo i bez Babicova pořadu..

  • Reply Charlotte 24/02/2011 at 10:42

    souhlas :-) ;-)

  • Reply Natalia Peréz 24/02/2011 at 12:19

    … a nejvíc se do toho serou ti, co skoro nevařej, jsem taky zjistila :)

  • Reply Erakis 23/03/2011 at 22:26

    Částečně souhlasím. Babicu teda uplně nesnáším ať už za to, co vaří za splácaniny (viděla jsem teda vždycky akorát kus a nedalo se to) nebo jak se vyjadřuje, vypadá a vůbec celkově působí. Samozřejmě myslím, že každej doma vaří (obzvlášť ve všedni dny) z toho, co se najde, případně dokoupí. U nás se teda běžně nestává, že by něco nebylo, protože než vařim, tak se podivám, co budu potřebovat na to, co chci vařit a kdyžtak to běžim koupit. Myslím ale, že Babica moc nezvládá ani „takové to domácí vaření“, já nevim, ale to, co jsem viděla, bych nepozřela. To si radši udělam míchaný vajíčka s chlebem nebo nevim. Ital mě dostává už jen tím, jak celkově působí. To, co vaří (ano, u nás jsou doma dostupné ty suroviny, co má, protože si to prostě z Itálie vozíme) je kapitola sama o sobě. Tak většinou vaříme o víkendu. A souhlasím s názory, že než abych dělala špagety s párkem a kečupem, lasagne se zelim nebo česnečku bez česneku, namažu si fakt radši chleba s máslem. A to tu nechci nějak obhajovat Itala, ráda se podívám i na Kluky v Akci a jiné, Babica pro mě ale kuchař není a to, co on tam vaří a kecá, to bych snad splácat nezvládla, ani kdybych se snažila. :)

  • Leave a Reply